5 tip til virksomheder på LinkedIn, Linkedin Profil, Linkedin for virksomheder

LinkedIn er en stor del af din virksomheds image. Så her er 5 tip til virksomheder på LinkedIn. Brug dem, så din virksomheder bliver set og fundet af din målgruppe.

Hvis du vil sikre, at din virksomhed er brandet på de sociale medier, er LinkedIn et redskab, der ikke kan undgås.

Her er 5 tip til virksomheder på LinkedIn

Tip 1: Er din virksomhed oprettet på LinkedIn?

Hvis nej, hvorfor ikke? LinkedIn en enestående mulighed for at fortælle gode historier om virksomheden og møde kunder og kommende medarbejdere.

Vi gør det alle sammen. Søger oplysninger om virksomheden og personer, inden vi skal mødes. LinkedIn påstår selv, at det sker i mere end 80% af tilfældene. Og det tal vil stige efter at LinkedIn har gjort det nemt at synkronisere med ens kalender. Vi er i en tid, hvor der bl.a. er kamp om medarbejderne, fordi arbejdsløsheden er ekstremt lav. En virksomhed fremstår mere professionel for fremtidige kandidater, hvis man kan finde ud af mere om firmaet, end det der står på hjemmesiden. På LinkedIn kan man løbende opdatere om firmaets gang, og derudover er der mulighed for at brande virksomheden helt gratis.

 

Tip 2: Sørg for at medarbejderne opdaterer deres LinkedIn-profiler

Og det gælder alle medarbejdere med kundekontakt. Det drejer sig om virksomhedens image, og derfor kan det være en god idé at investere i professionelle billeder og blive enige om en overordnet linje for, hvordan man bedst præsentere sig på sin LinkedIn-profil.

Der skal være en idé om, hvilket signal virksomheden sender. Mange kan lide, at der er styr på tingene, og at der er tænkt over detaljerne. En rigtig god ide er at få skabt en fælles reception i form af et professionelt baggrundsbanner. Det betyder dog ikke, at alle skal være ens, da det kommer an på, hvilken målgruppe man vil ramme. Derfor skal medarbejderne også have hjælp til at opbygge deres profiler, så de kommer til at indeholde de rette søgeord.

Tip 3: Brug den gratis annonceplads på LinkedIn

I kan med fordel bruge LinkedIn til at vise, hvilke visioner virksomheden har samt fortælle om de positive historier fra hverdagen. Del links, der kan have interesse for jeres kunder og udvis overskud gennem tips, tendenser og gode idéer. Det er nu blevet ret nemt at benytte video, som et stærk kommunikationsmiddel på LinkedIn.

LinkedIn er i det hele taget en gratis kanal, der kan bruges til at vise, hvordan det faktisk er på virksomheden. Hvis du vil brande firmaet på at have et godt arbejdsmiljø, så smid billeder eller opdateringer fra arrangementer på LinkedIn. Ved at få medarbejderne til at sætte link i deres resumé og beskrivelse af nuværende job, kommer det til at virke som små annoncer på deres profiler. Det man siger, skal være det, man gør. Se ikke LinkedIn som et nødvendigt onde, men noget du kan bruge aktivt.

Tip 4: Brug de ansattes netværk

En nyhed har mærkbar værdi, når den bliver delt af mange. Hver enkelt ansat i virksomheden har et netværk, der rækker langt ud, og det kan have en fordel at lave en egentlig politik for at dele og sprede opslag fra virksomheden profil. Faktisk, så påstår LinkedIn at hver medarbejder i gennemsnit har 10 gange som mange kontakter som virksomheden har følgere på LinkedIn. Jeg har selv +13.000 kontakter og min virksomhed har +1000 følgere, så tallet passer meget godt i mit tilfælde.

I praksis kan man fra kommunikations- eller marketingafdelingen sende en mail ud med de nyeste opdateringer, hvor man opfordrer medarbejderne til at dele med netværk og venner. Involver medarbejderne og gør dem opmærksom på, at det er til gavn for alle. Så er der oftest stor lyst til at hjælpe.

Tip 5: Lav en LinkedIn strategi for virksomheden

Ved holdenhed er nøglen til succes på LinkedIn. Du skal vide Hvad vil du markedsføre – og hvornår. Og så skal det være konsekvent. En gang pr. måned er ikke nok. Modsat er en ambitiøs plan godt, men der skal også være ressourcer til det. Sæt et mål for hvad virksomheden vil opnå – antal følgere, visninger m.v. Det nytter ikke, at planen bliver udført i en frokostpause som et glemt projekt.

5 tip til virksomheder på LinkedIn

Sørg for at have en person som ansvarlig for virksomhedsprofilen. Det er et projekt, der skal vedligeholdes, og når man laver strategien, skal der være en medarbejder som følger op og tager ansvaret. Ellers bliver det lagt bagerst i køen med arbejdsopgaver. Jeg benytter selv en strategi med at benytte 1 time pr. uge fordelt på forskellige daglige aktiviteter. Jeg har lavet et lille skema, som du er meget velkommen til at benytte. Send mig en LinkedIn invitation – så får du den i et pdf format.

Dit gratis tip til virksomheder på LinkedIn

Jeg ved det fra mange af de virksomheder jeg har hjulpet. Det kan godt være svært at komme i gang. Så hvad gør du så? Jeg tilbyder helt gratis at give virksomheder, der gerne vil i gang med LinkedIn, et LinkedIn kursus på 1 – 1 ½ times varighed. Her får alle deltagerne også udleveret min populære guidebog ”6 Quick fixes”. Mange virksomheder kan så selv komme videre med deres rejse – og nogle vælger at benytte mit enkle 4 trins system til at komme videre. Hvad du og din virksomhed vælger, er noget i selv bestemmer. Men tænk på, at både dine kunder og konkurrenter sikkert allerede er godt i gang på LinkedIn. Er de ikke det, så har du muligheden for at opbygge en enestående position på LinkedIn nu. Jeg håber i hvertfald at denne artikel med 5 tip til virksomheder på LinkedIn har været en hjælp.

 5 tip til virksomheder på LinkedIn er skrevet af Martin Sattrup Christense, CEO for LinkedIn Success Systems.

Martin Christensen
Related Posts