LinkedIn profil, LinkedIn ekspert, personlig branding,

LinkedIn var i starten en online CV-database. Men meget har ændret sig siden 2003. Nu er LinkedIn i højere grad en platform til vores personlige branding. Det er her, vi gør os synlige i forhold til netværk, kunder og måske fremtidige arbejdsplads. Det er altså stadig muligt at blive fundet til ønske jobbet med en skarp LinkedIn profil.

Din LinkedIn profil bliver altid tjekket

Få en knivskarp LinkedIn profil, Guiden til den ultimative Linkedin profil

LinkedIn er en vigtig kanal, hvis man gerne vil blive fundet af Headhunteren eller andre der søger nye medarbejdere. I en jobsøgningssituation fungerer ens LinkedIn profil som en stærk kombination af ens personlige website og online branding. Jeg har efterhånden haft mange Headhuntere og HR-folk på mine åbne LinkedIn kurser og her er den samstemmende udmelding at alle potentielle kandidater til en stilling bliver tjekket på LinkedIn. Det gør de også på andre sociale medier. Men LinkedIn er det vigtigste. Det er den entydige melding jeg får og det virker 100% logisk.

LinkedIn profilen skal opbygges så man bliver fundet og set som ekspert på sit felt.

Hvad skal der til for at ens LinkedIn profil virker, så man bliver fundet og set som ekspert på sit felt af ens målgruppe?

Brug søgeord taktisk på din LinkedIn profil

Søgeord er rigtig vigtige. Og søgeord kan optimeres flere steder: Her er 8 af de mest oplagte:

  • Giv dit profil foto og baggrundsbanner søgeord
  • Dine kontaktinfo har du 5 oplagte muligheder for søgeord
  • Din overskrift
  • Dit resumé
  • Beskrivelsen af din nuværende erfaring/job
  • I overskriften og teksterne for dine tidligere job
  • Tænk også søgeord ind i dine skills/Kompetencer

SEO, Søgeord på LinkedIn,

Hvis du vil vide mere om søgeord på din LinkedIn profil, så se også artiklen LINKEDIN SØGEORD: SÅDAN BLIVER DU FUNDET PÅ LINKEDIN. Når en headhunter eller virksomhed skal finde kandidater, anvender de ofte LinkedIns søgefunktion – og her er de ord du har benyttet på din profil en væsentlig faktor. Udover at søgeordene kan være afgørende for, om du i første omgang bliver fundet, så giver det også et godt billede af ens evne til at præsentere sig og vise, hvad man kan og vil professionelt.

Din LinkedIn profil skal fortælle den gode historie 

Det er vigtigt, at der er en rød tråd igennem ens profil. Tænk på den som dit personlige brand. Der skal være en klar sammenhæng i hvordan dit resumé beskriver den værdi du bringer til din målgruppe og hvad der står i både dit nuværende job og tidligere job. Hold fokus på dit resumé og nuværende job – lad ikke din tidligere erfaring tage fokus væk fra det du tilbyder i dag. Det har du dit skrevne CV til – din LinkedIn profil skal handle om dit brand og den værdi du giver til din målgruppe uanset om det er dit netværk, kunder, samarbejdspartnere eller måske fremtidige arbejdsplads.

Sørg for at dit brand er veldokumenteret

Det er vigtigt at din LinkedIn profil skaber tillid og troværdighed. Det gør du ved at sikre der er samhørighed mellem de valg, man tager, andres anbefalinger, kompetencer og erfaring. Fremhæver flere af dine referencer det samme, må det tyde på, at der er noget om snakken. Modsat kan mange meget forskelligartede referencer skabe tvivl om, hvad du reelt står for. Det gælder specielt, hvis de ikke peger på den værdi du selv mener at skabe for din målgruppe.

Kompetencer og Anerkendelser

En del undervurderer sektionen Kompetencer og Anerkendelser på deres LinkedIn profil. Det er en stor fejl. Den bliver brugt i højere grad end man måske tror. Kompetencer og Anerkendelser fungerer nemlig godt som søgeord, når der rekrutteres til en stilling. Overensstemmelse mellem kompetencer, anerkendelser og det resterende billede, der tegnes på profilen, kan ligeledes være med til at sikre den røde tråd i hele ens profil og dermed personlige brand.

Vis dine resultater – det er din værdi og dit brand

På de fleste LinkedIn profiler jeg ser, er man meget fokuseret på ansvarsområder og mister dermed fokus på resultaterne, og hvad der reelt set er præsteret i de forskellige jobs. Men sagen er den, at ligesom på dit fysiske CV bør LinkedIn-profilen også have fokus på resultaterne. Og resultater behøver ikke nødvendigvis være specifikke salg- eller omkostningsresultater. Det kan lige så vel være processer, man har implementeret, kampagner man har igangsat, eller projekter man har gennemført.

Vær professionel og vis god dømmekraft

Den store udfordring med LinkedIn er, at man ikke rigtig ved hvor mange gange ens LinkedIn profil bliver dømt ude. Er der stor forskel mellem dit antal af kontakter og følgere – så kan det være en alvorlig advarsel om at du gør noget forkert. Der er flere ting, som kan få headhuntere, HR-folk og andre til at skippe din profil. En kort opsummering er:

  • Mange stave- og sprogfejl
  • En uprofessionel tone (LinkedIn er ikke Facebook)
  • Ikke færdiggjort profil
  • Lemfældig med korrekte oplysninger (Jobs, titler, resultater etc.)
  • Huller i kronologien i dine job
  • Uddannelser der ikke er korrekt beskrevet
  • Manglende logoer ud for job i kendte virksomheder

Sådan kommer du videre – et par tips

Det er allerede sagt og nu siger jeg det igen. Brug de rigtige søgeord. Det ser ikke kun ‘lækkert’ ud, men gør dig også mere synlig.

Dit resumé er dit elevatorpitch

De stærkeste profiler på LinkedIn har i deres resumé et meget stærkt elevatorpitch – også kaldet elevatortalen. Den gode elevatortale er ikke et resumé af din karrierer eller resultater. Den er opbygget så den sælger dig som person og gør folk nysgerrige på dig, så de dykker videre ned i din profil. Kortsagt skal du på meget få linjer beskrive hvilken værdi du giver til din målgruppe.

Gør det kort og præcist

Uanset om det er en headhunter eller andre der skal læse din profil så gælder der følgende regel. Jo mere tekst – jo mere forvirret og træt bliver din målgruppe. Meget teksttunge profiler kan således virke uoverskuelige. Hold dine forskellige tekstelementer holdes korte – brug gerne bullet points for at gøre det nemt og overskueligt.

Billedet og dit baggrundbanner

Dit billede og dit baggrundbanner er din eneste mulighed for at sende emotionelle signaler på din profil. De er derfor vigtige. Billedet er et vigtigt element – dels fordi det er det første, du ser (både på profil og i news feed), og dels fordi det skaber et godt indtryk af, hvem du er som person. Når det er sagt, er det ikke ligegyldigt, hvilken type billede du vælger at bruge. LinkedIn er et professionelt medie og adskiller sig på det punkt meget fra for eksempel Facebook og Instagram. Den bedste investering jeg kan anbefale i forhold til LinkedIn er at få et professionelt foto.

Dit baggrundsbanner er også vigtigt – det er din online reception. Sørg for at den er åben og sender de rigtige signaler til din målgruppe. Se eventuelt min korte video her: Din online reception – byder den velkommen på LinkedIn?

Din overskrift står tydelig frem på Google

Google din LinkedIn profil, branding, LinkedIn ekspert

Hvis du googler dit navn, så vil din LinkedIn profil, hvis der er sat rigtig op, være øverst i din søgning og teksten vil inkludere din overskrift. Det samme gælder hvis andre søger på dig. Du har 120 karakterer. Anvend dem med omtanke. Du kan lave din overskrift på to måder. Værdibaseret – beskrive hvilken værdi du giver din målgruppe. Eller funktionsoverskrift med titel og ansvarsområder. Inden du beslutter dig, så tænk igen på søgeords optimering.

Gør din LinkedIn profil levende

De bedste og skarpeste LinkedIn profiler der dem der aldrig bliver færdige. Forstået på den måde, at hvis du hele tiden arbejder med at optimere din profil, så får du også det bedste resultat.Det handler om  at holde de forskellige elementer opdateret og være aktiv for fortsat at udbygge dit personlige brand på LinkedIn. Jeg arbejder selv med min profil en gang om ugen for at sikre den er up-to-date.

De vigtigste pointer og yderligere inspiration

Her får du en opsamling af de vigtigste pointer, du kan tage med dig videre i arbejdet mod at få en knivskarp LinkedIn profil:

  • Fokuser på den værdi du skaber – det er den essentielle værdi i dit brand
  • Find de vigtigste søgeord og implementér dem i de forskellige tekstelementer
  • Sørg for at der er en rød tråd i din profil
  • Læs korrektur – eller få en anden til det
  • Fokusér på resultaterne – hvad har du tidligere opnået?
  • Lav en skarp elevatortale i dit resumé – Fokuser på målgruppe den værdi du skaber
  • Hold tekst kort og konkret
  • Få taget et professionelt profilbillede

Har du brug for flere tips, kan du også læse: En perfekt CEO profil skaber resultater.

Stephen Bruyant Langer har skrevet bogen “Din næste karriere”. Han har en karriere som en af de førende headhuntere i Danmark. I bogen giver han med en headhunters insider viden en række gode tips til, hvordan man kommer videre i sin karrierer.

God arbejdslyst med din profil.

, LINKEDIN PROFIL, LINKEDIN PROFIL GUIDE, LINKEDIN SALG, LINKEDIN STRATEGI, LINKEDIN UDDANNELSE, LINKEDIN WORKSHOP, MARTIN SATTRUP CHRISTENSEN, NETVÆRK, NETWORKING, PERSONLIGE BRAND, PROFESSIONEL HJÆLP TIL LINKEDIN, CEO LinkedIn profil

Bloggen er skrevet af Martin Sattrup Christensen, LinkedIn ekspert og CEO for LinkedIn Success Systems

Martin Christensen
Related Posts