LinkedIn ændrer din profil

LinkedIn ændrer din profil – nu kommer der mere fokus på dit personlige brand

I løbet af de kommende uger vil LinkedIn ændre designet på din profil. Det betyder, at den måde andre ser og læser din profil vil ændre sig – og du bør også selv foretage nogle ændringer som konsekvens heraf.

Når LinkedIn ændrer din profil tager det 4-6 uger inden alle har fået ændringen

Linkedin blev lanceret helt tilbage den 5. maj 2003, og siden da er platformen vokset, så den i dag er blandt de mest indflydelsesrige sociale netværk.

LinkedIn blev skabt, så du kunne få muligheden for at opbygge og pleje dit professionelle netværk. I dag har LinkedIn over 610 mio. medlemmer fra 200+ lande og territorier rundt om i verden, og mere end 27 mio. virksomheder er ligeledes på platformen.

Selv om det er et godt stykke tid siden, at der er foretaget større ændringer på hjemmesiden (udover GDPR), så er LinkedIn ved at udrulle en betydningsfuld ændring af din profil. Som med alle andre ændringer på LinkedIn tager det sin tid. De første engelssprogede profiler har allerede fået ændringerne og der går ca. 4-6 uger inden alle har fået ændringerne. Du kan ikke se ændringerne på andres profiler før du selv har fået dem!

Hvilke ændringer sker der med din LinkedIn profil?

Først og fremmest er ikonerne for både ”forbindelser” og “Se kontaktoplysninger” flyttet fra sektionen i venstre side til midten af din profil introduktion (øverste del af din profil).

Der er ingen alternativ tekst for dette billede

Som du kan se på det anonyme profileksempel, har ændringerne resulteret i et ændret (pænere?) design og samtidig har det gjort “Se kontaktoplysninger” mere fremtrædende.

Derfor vil det måske være nyttigt for dig, at gennemgå disse oplysninger og sikre de er helt opdateret. Du bør også gå ind i dine “Indstillinger og privatliv”. Her kan du nemlig selv bestemme om det kun er dine 1. niveau kontakter der skal kunne se tlf.nr. og e-mail eller om også andre skal have adgang til disse oplysninger. Selv om du giver andre adgang til at se disse, har du ikke automatisk givet dem adgang til at downloade oplysningerne.

– jeg er selv stødt på mange profiler med gamle/forkerte e-mail-adresser og hjemmesideoplysninger på eksempelvis tidligere arbejdsgivere.

Dit resumé forsvinder og bliver til “Om” – det handler om dit brand

Derudover er det, der idag kaldes “Resumé” (fremover kaldet “Om”), flyttet længere ned i din profil (Under “Oversigt” – som er det, du har til fælles med den profil, du kigger på).

Hvilket betyder, at din overskrift er blevet endnu vigtigere, hvis du vil have folk til at læse mere om dig.

De har også ændret antallet af synlige tegn fra 120 tegn (ved web-visning) til nu ca. 250 tegn (som i dag på din mobil telefon eller tablet) – På de første profiler med det nye design, ser det dog ud til at en del af overskriften vises med en blend-funktion, som viser, at der er mere tekst, som kan læses.

En stor forbedring er imidlertid layoutet af “Resumé” (Om), for hvis første afsnit er kortere end 260 tegn, er det nu kun denne første tekst, der vises. Det betyder, at dine sætninger/afsnit ikke længere automatisk klumpes sammen. Og det giver dig mulighed for at sende et meget stærkere indledende budskab.

Forbered opdateringen af din LinkedIn profil nu

Det giver god mening at forberede en revidere din profil netop nu. Ændringerne kommer nemlig hurtigt og det er derfor bedst at være klar til dem. Du kan hente masser af inspiration til opdateringen af din LinkedIn profil på min virksomhedsside. Jeg har igennem den sidste måned lavet 20 små tips og tricks fyldt med inspiration. Se f.eks. om din overskrift her: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6524898968101486592

Eller dit resumé her: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6525631978497155072

Da LinkedIn i stadig større grad er ved at blive en del af Microsoft-familien, er jeg sikker på, at der er flere forandringer på vej.

Men kort fortalt, hvis du har udskudt at revidere din profil på LinkedIn, eller hvis du ikke for nylig har prøvet at redigere dit resumé, så det passer bedre, så kan det være en god idé at drage fordel af disse ændringer.

Der er ingen alternativ tekst for dette billede

Her er den nye rækkefølge af dit profilindhold. Så husk at tænke over, hvad det er for en effekt, du vil opnå med din profil.

 

Sig til, hvis du støder på andre nye LinkedIn ændringer eller fortæl hvad du synes om de nye ændringer LinkedIn laver på din profil.

Hvis du gerne vil have gode tips og mere viden om LinkedIn i dit nyhedsfeed, så er du meget velkommen til at følge min LinkedIn Virksomhedsside. Det gør mere end 1200 personer allerede. Klik her.

 

Artiklen er skrevet af Martin Sattrup Christensen – CEO for LinkedIn Success Systems og passioneret LinkedIn Ekspert

Martin Christensen
Related Posts