Sales Navigator, LinkedIn salg, Social Selling, Relationssalg

Ved at benytte LinkedIn Sales Navigator kan du forbedre dine salgsresultater markant, viser nye erfaringer fra brugere af salgsværktøjet. Vi ved godt at brugen af moderne salgsteknikker er en kritisk faktor, når der skal afsluttes handler. LinkedIn oplyser i en artikel, at man har analyseret mere end 3.300 afsluttede handler, hvor Sales Navigator er benyttet i processen. På den måde er man kommet frem til 4 kritiske handlinger, der kan hjælpe brugerne af Sales Navigator til succes.

Vi opdeler normalt salgsprocessen i flere faser, men de 4 kritiske handlinger kan benyttes igennem hele processen. Det endelige mål og værdien bag hver af disse 4 handlinger forbliver den samme – etablering af tillid og troværdighed.

Brug Sales navigator til at se på din målgruppes profiler

Ser vi på brugen af LinkedIn, er det ikke overraskende at den mest anvendte funktion, er profil læsning. Det giver mening. Før beslutningen tages om hvem sælgeren skal følge og hvor man skal sætte ind, må man identificere de rigtige beslutningstagere. LinkedIn fandt frem til at sælgere som lukkede handler ved at bruge Salgs Navigator læste mindst 10 profiler af personer, som passede på deres målgruppe (virksomheder og stillinger).

Gem Leads i Salgs Navigator

Den anden handling som forekommer mest frekvent, er at gemme Leads – mindst 5 pr. virksomhed. Når du har identificeret hvem i virksomheden der kan påvirke din handel, ved at læse deres profiler, er det næste logiske skridt at gemme dem som Leads. I Salgs Navigator verdenen, betyder det at gemme leads, at du automatisk vil blive notificeret om aktivitet, via e-mails eller via notifikationer i Sales Navigator. Hvis du prøver at udvikle dine relationer til en virksomhed og for eksempel en af dine nøgle-forbindelser skifter job, vil Salg Navigator informere dig om dette. På den måde er du hele tiden ajour med din potentielle kunde – og Sales Navigator laver alt arbejdet for dig. Endnu bedre, vil synligheden af dine gemte leads’ handlinger, armere dig med indsigt til at række ud på en værdifuld måde med Likes og kommentarer eller direkte beskeder.

Opbygning af dit netværk via Sales navigator

Opbygning af dit netværk (LinkedIn kontakter) hos de virksomheder der er i din målgruppe, er det næste skridt på rejsen. Den første kontakt du får skabt, er en vigtig milepæl i opbygningen af din relation til virksomheden. Den vil ofte være resultatet af en målrettet indsats. Netop det første medlem af dit LinkedIn netværk fra virksomheden vil mindske de barrierer du ellers let støder ind i.

Vis dit netværk at du er engageret

Afslutningsvist afslører LinkedIns undersøgelse, at de mest succesfulde sælgere, har engergeret sig i deres målgruppers opslag på LinkedIn ved at like, kommentere og tagge nøglepersoner, mindst én gang før de fik deres ordre (Engagement er defineret som at dele, like eller kommenterer på indhold, delt af dine gemte kundeemner). At skabe Engagement blandt sine kundeemner kan godt betragtes som en kunstform. Hvis man overdriver og er for ivrig, kan det virke grænseoverskridende for ens kundeemner. Modsat, hvis man venter for længe, med at gøre sig synlig via en kommentar eller et like, kan nøglepersonen også opfatte det som mærkeligt. Hvis man forstår at engagere sig i sin målgruppes aktiviteter, så er belønningen der. LinkedIns undersøgelse viser, at i gennemsnit har sælgere, som har vist engagement en 29% højere win-rate.

At sælge er både en kunst og en videnskab ikke mindst når vi taler digitalt relations-salg. Jeg har givet dig de fire 4 mest kritiske handlinger, der skal til for at få succes med LinkedIn Sales Navigator. Det er ikke noget jeg selv har fundet på – det er hvad LinkedIn er kommet frem til. Jeg havde dog ikke skrevet denne artikel, hvis ikke jeg selv havde erfaringer med, at det bl.a. er de 4 ting, jeg selv med succes benytter på Sales Navigator. Håber det er til god inspiration. Har du andre tips eller metoder til at benytte Sales Navigator, så må du godt skrive en kommentar, så jeg og andre kan få dem testet.

Vil du vide mere om LinkedIn, kunder og salg?

Jeg har også skrevet en artikel Hvad har LinkedIn, hvaler og kunder med hinanden at gøre?. Her kan du hente yderligere inspiration til at arbejde med LinkedIn som et salgsværktøj.

Succes på LinkedIn

Vil du gerne have flere nyheder som denne blog. Så kan du følge Martin på LinkedIn.

 

LinkedIn. Relationssalg. Mål. 2019. Markedsføring. Strategi. Focus. Forretningsudvikling. Kunder. Performance. Brands. Risiko. CEO. Ejer. 80-20 reglen. Virksomhedsejere. Salg. Social Selling.

Martin Christensen
Related Posts