LinkedIn Virksomhedsside

Her er guiden til din LinkedIn Virksomhedsside. Virksomhedssiden kaldes også Company Pages og Showcase Pages

Hvad kan du med en LinkedIn Virksomhedsside?

Virksomhedssiden (Company Page) kan ses som et udstillingsvindue og ikke mindst en kanal, der gør det muligt at interagere med målgruppen.

Fakta om LinkedIn:

På verdensplan er der over 610 millioner brugere, og alene i Danmark er der ca. 2,2 millioner personlige LinkedIn-profiler. Dette giver virksomheder en lang række muligheder for at nå deres målgruppe på LinkedIn.

En Virksomhedsside giver enestående muligheder for at:

  • Brande din virksomhed
  • Opnå synlighed og øge kendskabet
  • Etablere markeds lederskab (også kaldet thought leadership)
  • Profilere virksomhedens kompetencer
  • Fortælle virksomhedens historie – også om kunderne
  • Udsende nyheder – som medarbejderne kan dele (Employee Advocacy)
  • Lave jobopslag og præsentere virksomheden som en attraktiv arbejdsplads
  • Leadgenerering til salgsarbejdet
  • Få trafik eget website og skabe mere synlighed i søgemaskinerne

Start med at beskrive formålet med din LinkedIn Virksomhedsside

Det er væsentligt at starte med at afdække formålet med virksomhedssiden for at kunne skabe en stærk tilstedeværelse på LinkedIn. Præcis som man gør med personprofilerne. Man kan som bekendt ikke alt, så overvej, hvad du overordnet vil bruge LinkedIn-siden til. Er det branding, rekruttering, salg, leadgenerering, relationer, investorrelationer eller noget helt andet, som er det primære for netop din virksomhed?

Når du har defineret formålet, bør du efterfølgende gøre dig nogle overvejelser om, hvem du gerne vil have til at følge virksomhedens side. Brug energi på at udtænke, hvem du ønsker at tale til – og ikke mindst, hvorfor målgruppen skal følge netop din virksomhed på LinkedIn. Dette hjælper dig også med at finde ud af, hvilken type indhold der kan skabe berigelse for målgruppen.

Efter at have klarlagt formålet med virksomhedens tilstedeværelse på LinkedIn bør du opbygge din virksomhedsside, så den støtter op herom.

Hvilket navn skal på din LinkedIn Virksomhedsside

Navnet på virksomhedssiden skal naturligvis være virksomhedens navn. Hvis der allerede eksisterer en side med navnet, kan du vælge at indsætte A/S, ApS, Group osv.

Når siden først er oprettet, kan virksomhedens navn kun ændres, hvis ændringen er minimal, da det ellers vil påvirke LinkedIn-brugere, der er tilkoblet som medarbejdere i din virksomhed. Det er vigtigt både for at medarbejdernes profil fremstår professionelt, men også for virksomhedens branding, firma logoet kommer på deres profiler. Det sker kun hvis det er nemt at finde virksomhedssiden (at navn på LinkedIn Virksomhedssiden og det normale firmanavn er ens).

Eksempler på mindre navneændringer:

  • Virksomhedsnavn ApS kan ændres til
  • Virksomhedsnavn A/S.
  • Leos Legeland kan reduceres til Leos
  • Eller ændres til Leos Legeland A/S.

 

LinkedIn virksomhedsside baggrund

Baggrundsbillede er din online reception

Baggrundsbilledet er en unik mulighed for at profilere virksomheden. Brug fx virksomhedens visuelle identitet, og vis, hvad virksomheden laver. Tænk på det som din online reception – hvordan vil du gerne møde dine kunder, når det første møde er digitalt?

Derfor bør coverbilledet afspejle formålet med siden. Der er fx stor forskel på, om du ønsker at signalere, at det er en god arbejdsplads, eller om det er jeres faglige viden, der skal være i fokus.

Du kan også vælge at benytte coverbilledet i kampagneøjemed, da det nemt kan udskiftes. Det kan f.eks. være en julekampagne eller en speciel produkt kampagne.

Dit firma logo eller profilbillede

Det er vigtigt, at logoet vælges som profilbillede. Profilbilledet vises, når brugerne søger efter virksomheden i søgefeltet og på medarbejdernes profiler.

LinkedIn Tip:

Du kan også vælge at uploade et GIF- format, der gør det muligt at få et dynamisk profilbillede. Tilføj fx virksomhedens navn, payoff m.m.

Beskrivelse af din virksomhed

Alt efter hvilket sprog den besøgende har valgt på LinkedIn, vises den tilhørende sprogversion. Hvis du ikke har oprettet det sprog, som den besøgende bruger, vises standardsproget (default).

FLERE SPROGVERSIONER

Du kan lave mere end 20 sprogversioneringer af virksomhedsbeskrivelsen. Vælg fx tysk, engelsk, dansk, norsk, svensk osv.

Bemærk, at næsten 50% af danskerne har valgt engelske sprogindstillinger på LinkedIn. Er din målgruppe dansk, og vælger du udelukkende at have dansk tekst på den danske version og engelsk på den engelske version, vil du tale engelsk til ca. halvdelen af din dansktalende målgruppe.

Er din målgruppe primært dansk, kan en løsning være at optimere den engelske version til både dansk og engelsk. Derudover kan du naturligvis også oprette en dansk version – og evt. tysk, svensk osv.

Medarbejderne bliver synlige på din LinkedIn Virksomhedsside

Virksomhedens ansatte spiller en stor og væsentlig rolle i arbejdet med at få det optimale ud af LinkedIn.

Først og fremmest vises medarbejdernes profiler på virksomhedssiden, hvilket er med til at give et indblik i, hvilken virksomhed I er. I bør måske have en holdning til, om medarbejdernes profilbilleder afspejler dét, som I ønsker. Et billede fra den seneste julefrokost er ikke nødvendigvis en god idé at bruge som profilbillede, hvis I ønsker at fremstå som en professionel og fagligt dygtig virksomhed eller partner.

Få en Showcase side tilknyttet din LinkedIn Virksomhedsside

En Showcase side (Page) fungerer som underside til virksomhedssiden (Company Page). En Showcase Page er en god mulighed for at vise virksomhedens kompetencer, forretningsområder og lignende frem.

Inddel dine Showcase sider efter målgrupper eller produktgrupper. Showcase Pages er en god mulighed for at inddele dit indhold efter relevans og målgruppe. Tænk på dem som undersider, der kan have eget tema, eget sprog, egne administratorer – og ikke mindst egne følgere.

LinkedIn showcase page

Tænk over jeres forskellige kundegrupper – er relevant indhold det samme for dem alle?

Ofte vil vi måske hellere følge et relevant emne end en virksomhed. Det kan derfor være en god mulighed at få flere kanaler til at kommunikere med målgruppen. Her er et eksempel på en Showcase side tilknyttet min egen LinkedIn Virksomhedsside.

Ideer og nyttige informationer om Showcase sider

  • Rekruttering og employer branding
  • Sider fordelt på forskellige kundegrupper, fx privat/erhverv, offentlige/private virksomheder eller store/små virksomheder
  • Forskellige brancher Forskellige fagområder Indhold på forskelligt sprog
  • Hver virksomhedsside kan oprette op til 10 Showcase Pages (er der behov for flere, kan LinkedIn være behjælpelig).
  • Der kan kun være én side på LinkedIn pr. navn – man kan derfor være nødt til at tænke kreativt, hvis navnet allerede er taget af en anden virksomhed.
  • En Showcase Page kan have egne administratorer.
  • Når du laver opdateringer, er det som udgangspunkt kun dem, der følger den pågældende Showcase Page, der kan se opdateringerne.
  • Du har adgang til ’LinkedIn Analytics’ – ligesom på virksomhedssiden.
  • Det er ikke muligt at tilknytte medarbejdere, og du kan ikke købe LinkedIns jobopslag.
  • Du kan godt slette en Showcase Page (i modsætning til en virksomhedsside, som ikke kan lukkes ned).

Inden du beslutter dig for at oprette en virksomhedsside, så er der lige et par vigtige ting, som skal overvejes. Har du indhold og ressourcer nok til både LinkedIn Virksomhedssiden og de tilknyttede Showcase sider? Hvad vil din målgruppen følge og hvorfor skal de følge en showcase side?

Hvordan får du følgere til din LinkedIn Virksomhedsside?

Når du opretter en LinkedIn virksomhedsside eller en Showcase Page, har du nul følgere. Dvs. at ingen ser det, du poster fra siden. Her er nogle gode råd til, hvordan du kommer i gang med at få flere følgere:

Start med at lægge noget relevant indhold på siden. Følg selv siden, og få relevante kolleger til at gøre det samme.

Like, kommentér, eller del opslag fra siden, så det spredes i egne netværk.

I kan også vælge at købe jer til synlighed ved at sponsorere opslag fra siden, så der skabes synlighed over for den rette målgruppe. Lav evt. ’follow-knapper’ på relevante sider på jeres website, eller skriv om den nye side i jeres nyhedsbrev.

Tænk hele tiden over, hvor I allerede er i dialog med den ønskede målgruppe, og brug så de kanaler til at kommunikere budskabet. Og husk naturligvis at gøre det klart, hvorfor man skal følge jeres side. Hvad får brugeren ud af at følge siden?

LinkedIn Tip: Lav et opslag om Showcase-siden på jeres virksomhedsside med link og en kort tekst om, hvorfor man også bør følge jeres nye side.

Få flere følgere med relevant indhold

Skab kendskab, trafik, leadgenerering og arbejd på din ønskede positionering. Hvis indholdet er relevant og berigende, vil du opleve, at det spredes på LinkedIn, idet brugerne liker, deler og kommenterer indholdet.

Opdateringer kan laves som ren tekst Linkopdatering, billedopdatering, video eller PDF-fil.

Vælg det format, som passer bedst til formålet med dit opslag. Vi fraråder dog, at du bruger PDF, da det omdannes til et billede, og derved bliver teksten meget lille på selve opdateringen. Her er et par gode råd til de forskellige former for opdateringer:

Linkedopdatering

Du laver en linkopdatering ved at indsætte linket, hvorefter LinkedIn ’henter’ indholdet fra siden. Herefter kan du slette linket igen og evt. skifte billedet. Efterfølgende vil billedet i opdateringen være klikbart og derved sende brugeren direkte til den side, som du har linket til. Dette format er optimalt, hvis du ønsker at sende brugeren videre ind til websitet.

LinkedIn virksomhedsside opdatering

Billedopdatering

Du kan vælge et eller flere billeder i en billedopdatering. Her er billedet ikke klikbart, så hvis du ønsker et link i opdateringen, skal du skrive det ind i teksten. Bemærk, at LinkedIn automatisk forkorter dette link til 23 tegn.

LinkedIn virksomhedsside nyheder

Videoopdatering

Der er flere muligheder for at lave en videoopdatering. Du kan indsætte et link til en video på Vimeo eller YouTube, men vi vil anbefale, at du uploader videoen direkte i LinkedIn.

Ved at gøre dette vil videoen afspille automatisk, og du er ikke ude for, at YouTube afspiller lignende videoer, som ikke har noget med din virksomhed at gøre. Derudover er der mulighed for, at du kan lave et link i teksten, når du uploader videoen i LinkedIn.

LinkedIn virksomhedsside video

4 vigtige råd til opdateringer på din LinkedIn Virksomhedsside

  1. Tekst

Hold gerne den vigtigste del af teksten eller hele teksten under 150 tegn. Spørg dig selv: Ville du selv klikke på dette – og ville målgruppen mon? Opdateringer med gode råd, how- to og facts fungerer godt på LinkedIn.

  1. Billedet

1.200 x 627 pixels er det optimale billedformat. Vælg et billede, der fanger målgruppens opmærksomhed. Vælg et billede, der passer til teksten.

  1. Video

Vis det vigtigste i de første 10 sekunder. Lav en visuel video med grafer, mennesker eller tekst for at sikre opmærksomheden. Tilføj undertekster til din video (mange har deres device på lydløs). Se et eksempel en af mine videoer her. Er du i tvivl om du skal benytte video, kan du læse mere om effekten her.

  1. Dit Call to Action

Inkludér en klar Call to action, fx ”Se videoen …”, ”Læs artiklen …”. Spørg dig selv: Hvad ville kunne få målgruppen til at klikke? Fx ”Se videoen, og få 5 konkrete tips til dine LinkedIn-opdateringer”.

Sponsorering (annoncering) af opdateringer til din målgruppe

Når du laver opdateringer fra din side, kan du vælge, om de skal ud til alle dine følgere, eller om du vil målrette opdateringen til en del af dine følgere (dog minimum 300 i målgruppen).

Du kan vælge at målrette ud fra følgende kriterier:

Sprogindstillinger, Geografi, Jobfunktion, Universitet, Virksomhedsstørrelse og Stillingsniveau.

Pas på med at målrette på sprog, idet ca. 50 % af de danske brugere benytter LinkedIn på engelsk. Brug derfor geografisk målretning i stedet.

Dit indhold skal skabe engagement

En af nøglerne til succes på LinkedIn er kvalitetsindhold – indhold, der både findes relevant og engagerer brugerne. Men dette er oftest nemmere sagt end gjort.

Igen gælder det om at have styr på formålet. Hvorfor er netop jeres virksomhed på LinkedIn? Ønsker I at øge kendskabsgraden? Er det branding? Ønsker I at profilere jer som en attraktiv arbejdsplads? Skabe salg? Eller noget helt andet?

Før der er styr på formålet, kan det være en udfordring for de fleste at fastlægge typen af indhold, der skal være på siden – og ikke mindst, hvem der skal bidrage til udarbejdelse af indhold.

Du får her et par tips til, hvordan du sikrer engagement på din LinkedIn-side.

  1. Hvad interesserer din målgruppe?

Det gælder om at finde ud af, hvad der interesserer målgruppen. Her kan du løbende anvende data fra LinkedIn, der giver dig viden om, hvor mange der liker, kommenterer, deler og klikker på dit indhold. Hvad skaber værdi for målgruppen?

  1. Du skal løbende opdatere din LinkedIn Virksomhedsside

Hvor tit skal man poste på LinkedIn? Svaret er, at det skal man gøre, når man har noget på hjerte. Det er svært at sige, nøjagtig hvor tit du skal poste på LinkedIn. Nogle har meget indhold i virksomheden, og poster ofte, mens der for andre går lidt længere tid imellem opdateringerne. For de fleste vil et leje på en-to opdateringer om ugen være et fint niveau.

  1. Udvid rækkeviden på dine budskaber

Her kommer en række tips til, hvordan du kan sprede dit indhold yderligere på LinkedIn med relevans for øje:

  • Inkludér en klar Call to action, fx ”Se videoen …”, ”Læs artiklen …”.
  • Start spredningen selv – læg indholdet på jeres LinkedIn-side, hvorfra det er nemt for andre at dele.
  • Del indholdet med eget netværk – husk, at du selv skal dele, like osv.
  • Involvér dine kolleger.
  • Overvej, om indholdet er relevant på en af jeres Showcase Pages (hvis I har en).
  • Overvej, om du er medlem af relevante LinkedIn- grupper, hvori det vil give mening at dele indholdet.
  • Overvej, om du vil købe dig til øget synlighed over for en relevant målgruppe.
  1. Mål din indsats med LinkedIn Analytics

LinkedIn Analytics hjælper dig med at opnå bedre forståelse for din målgruppe, og hvad der engagerer dem, for herved at have et bedre udgangspunkt for at forbedre effekten af virksomhedens indsats på LinkedIn.

Analytics giver bl.a. adgang til følgende: Performance på seneste opdateringer Follower demographics (hvem følger din side?)

How you compare (sammenligning med konkurrenter/lignende LinkedIn-sider) Visitor demographics (hvem besøger din side?)

Start spredningen selv – læg indholdet på jeres LinkedIn-side, hvorfra det er nemt for andre at dele.

  1. Måling ved at se på ”Notifikationer”

Den anden analysefane, du har til rådighed, er ’Notifications’. Her samles alle sociale handlinger for din side. Du kan bl.a. se, hvor mange likes, kommentarer og delinger der har været på dine opslag.

Derudover kan du se, om der er nogen, der har nævnt virksomheden i et opslag. Ved at tjekke disse løbende kan du se, hvad brugerne siger om virksomheden på LinkedIn – måske du skal engagere dig i opslag, hvor virksomheden er nævnt? Det er nemlig muligt at kommentere fra virksomhedsprofilen, hvis I er nævnt.

Det er lidt forskelligt, hvor længe disse notifikationer bliver liggende. Vi anbefaler derfor, at du overfører tallene til et Excel-ark den sidste hverdag i måneden.

Er du yderligere interesseret i hvordan du kan måle din indsats på LinkedIn, så har jeg skrevet en artikel om det her.

Mine 9 råd til arbejdet med LinkedIn Virksomhedssider

  1. Gør det klart, hvad formålet med LinkedIn-siden er.
  2. Opdatér beskrivelsen af virksomheden, og udnyt muligheden for coverfoto på forsiden.
  3. Lav evt. beskrivelsen på flere sprog, fx engelsk og dansk.
  4. Undersøg, om alle medarbejderne er tilknyttet siden.
  5. Udsend løbende relevant indhold – og husk det visuelle.
  6. Udnyt de forskellige former for opdateringer, som eksisterer, fx video- og linkopdateringer.
  7. Opfordr dine kolleger til at støtte op om indsatsen på LinkedIn.
  8. Overvej, om det giver mening at oprette en eller flere Showcase Pages.
  9. Brug data fra analysefanerne til at blive klogere på, hvem der følger, besøger og engagerer sig i din virksomhed og jeres indhold, så I kan optimere indsatsen.

Søger du yderligere inspiration til LinkedIn

Hvis du gerne vil have lidt mere inspiration til Linkedin, så er her 3 af mine meget læste blog-indlæg fra min hjemmeside:

Her er 5 sikre metoder til at få succes på LinkedIn

De nyeste tips til at brande sig selv på linkedin

En rigtig CEO LinkedIn profil kan skabe top resultater

Martin Christensen
Related Posts