Partnerskab med LinkedIn

Hvad har 15 års partnerskab med LinkedIn så lært mig? For at sige det lige ud: Der findes ingen hemmelig opskrift på at få LinkedIn til at fungere. Du bliver nødt til at være tålmodig, du skal bruge en plan og konsekvent implementere den. Endelig, som med ethvert andet aspekt af salg, marketing, forretningsudvikling – ja kald det hvad du vil, skal du forstå, at folk langt fra handler rationelt og forudsigeligt!

Hvorfor er jeg så vild med LinkedIn?

Siden 2004 har jeg brugt LinkedIn som mit primære middel til at finde og opbygge et solidt netværk og gode relationer. Det har ført til, at jeg har fået store stillinger og bestyrelsesposter i danske og internationale virksomheder. Det har også betydet, at jeg i dag med LinkedIn Success System har et utal af spændende kunder lige fra lederes, chefer og direktører, der ønsker personlig coaching til små og store virksomheder, der gerne vil benytte LinkedIn til salg og markedsføring. På den måde føler jeg, at jeg har haft et tæt partnerskab med LinkedIn i 15 år. Og som i ethvert partnerskab har der været opture og masser af frustrationer, men aldrig noget der har skilt vores veje, tværtimod.

Forstå, at folk som udgangspunkt er venlige og imødekommende

Du er måske helt nybegynder på LinkedIn, eller måske har du for nylig besluttet (som mange af de andre 610 millioner LinkedIn-medlemmer globalt) at du gerne vil benytte LinkedIn mere professionelt og endelig få opdateret din profil, der måske i dag mere ligner end dårlig undskyldning eller et i hast nedfældet CV.

Men først må du forstå, at selv om du skaber en førsteklasses profil (LinkedIn betegner denne ‘All-Star’) og derefter gør alle de rigtige ting; herunder at sende velformulerede personlige invitationer til enhver der kunne passe til din målgruppe og takker dem der har sendt invitationer til dig, så skal du ikke forvente, at de alle gerne vil udbygge relationen eller tage i mod invitationer til et kaffemøde.

Min erfaring er, at folk som udgangspunkt er venlige og imødekommende, men at de også lever i en travl hverdag. Så du skal vise dem, at du er værd at investere tid i. Derfor drop alt hvad der minder om salg indledningsvis. Tilbyd din hjælp og indsigt og vis en interesse i din nye kontakt.

Jamen de har jo enten selv inviteret eller sagt ja til min invitation, så er det vel ok, at jeg sender dem et salgspitch og/eller invitere til et kaffe møde, hvor jeg kan fortælle om min ydelser og virksomhed? Nej, det er min erfaring, at sådan virker LinkedIn ikke. Du vil måske få accept fra 5-10% (højt sat) og er det det, du gerne vil?

Dit Social Selling Index

Brug i stedet din tid og energi på at opbygge en god relation til dine kontakter. Du kan her se mit Social Selling Index (SSI). Det viser hvordan LinkedIn vurderer min indsats. Der er rum for forbedring, men det er ikke en tilfældighed, at jeg får maksimal score på at opbygge relationer (Build relationship). Det er et meget bevidst valg fra min side.

Her et mit Social Selling Index. Du kan se dit eget på www.linkedin.com/sales/ssi

Din profil – handler om personlig branding

Formålet med min artikel er ikke at fortælle dig, hvordan du får en ”All-Star” LinkedIn-profil. Det kan du læse mere om i min e-bog ”Personlig Branding på LinkedIn”.

Jeg vil i den næste periode dele alle mine erfaringer, tips og tricks omkring brugen af LinkedIn med dig. Det sker på min LinkedIn side – LinkedIn Success Systems – som du er meget velkommen til at følge.

Jeg kom på LinkedIn 21. december 2004 lige godt et år efter LinkedIn blev etableret. Dengang havde jeg et internationalt udadvendt job og så LinkedIn som den ideelle platform til at vedligeholde og udbygge mit internationale netværk.

Der er ingen alternativ tekst for dette billede

Andre så LinkedIn, som det var tænkt af stifterne. Som en platform, hvor man kunne uploade sit CV og – hvis man var heldig – blive fundet til drømmejobbet.

Siden har LinkedIn udvikling sig til ikke bare at være en fantastisk netværks- og rekrutteringsplatform. I dag er det en vigtig platform for forretningsudvikling på B2B markedet og til personlig og virksomheds branding.

Så følg endelig med i de tips og tricks jeg deler ud af.

Flere tips og tricks fra 15 års partnerskab med LinkedIn

Hvis du gerne vil have gode tips og mere viden om LinkedIn i dit nyhedsfeed, så er du meget velkommen til at følge min LinkedIn Virksomhedsside. Det gør mere end 1300 personer allerede. Klik her. 

Artiklen er skrevet af Martin Sattrup Christensen – CEO for LinkedIn Success Systems og passioneret LinkedIn Ekspert

Har du ikke tålmodighed til at vente på mine tips og tricks, så kan du hente inspiration fra artiklen De nyeste tips til at brande sig selv på LinkedIn

#LinkedIn #LinkedIntips #Personligbranding #Socialselling #Forretningsudvikling #Salg #Markedsføring

Martin Christensen
Related Posts